لوله گالوانیزه

تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه

امروزه جهت تأمین گاز و آب مصرفی مورد نیاز ساختمان ها و منازل مسکونی از لوله سیاه و لوله گالوانیزه استفاده می‌شود، ما در زندگی روزمره برای پخت و پز یا گرامایش مورد نیاز منازلمان به گاز و همچنین برای زنده ماندن و زندگی کردن به آب آشامیدنی نیاز داریم و به همین منظور جهت دستیابی به آب و گاز مورد نیاز از لوله ها استفاده می‌کنیم. در نتیجه می‌توان لوله ها را یکی از مهم‌ترین تجهیزات در انتقال سیالات دانست. لوله های گالوانیزه و لوله های سیاه یکی از پرکاربردترین موارد برای انتقال سیالات می‌باشد، که تفاوت‌هایی را با یک دیگر دارند که در ادامه به بیان تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می‌شود جهت اطلاع از قیمت روز و همچنین نحوه خرید این محصول به صفحه خرید لوله گالوانیزه مراجعه کنید.

لوله سیاه

لوله سیاه که در بازار به اسم لوله فولادی نیز شناخته می‌شوند جهت انتقال آب و گاز از منبع اولیه به مصرف کننده نهایی کاربرد دارد همچنین به منظور تامین گاز مصرفی در خانه ها، منازل مسکونی، آپارتمان ها و ساختمان ها لوله سیاه، کاربرد دارد. لوله سیاه مانیسمان به دلیل مقاومت بالایش در برابر گرما و فشار، در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی ها کاربرد فراوان دارد. لوله فولادی یا لوله سیاه می‌تواند به وسیله جوشکاری رزوه یا فلنج به یک لوله فولادی دیگر متصل شود. عموما لوله های سیاه در خطوط انتقال گاز کاربرد دارند و در اکثر کاربردها به غیر از انتقال آب های آشامیدنی، می‌توانند جایگزین مناسبی برای لوله ها گالوانیزه باشند.همچنین در مبدل های حرارتی، گرمایش و سرمایش آب نیازمند استفاده از لوله های سیاه است. البته براساس نوع کیفیت و ابعاد لوله سیاه بعنوان لوله داربست نیز به کار می‌رود.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یک نوع لوله سیاه یا لوله فولادی است که توسط فلز روی سطح آن پوشش داده شده است. این فلز روی باعث افزایش عمر لوله می‌شود. از طرفی دیگر پوشش گالوانیزه باعث افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوبات معدنی می‌شود. لوله های گالوانیزه یک جز اساسی در خطوط انتقال آب آشامیدنی می‌باشند. همچنین لوله گاوانیزه سپنتا و لوله گالوانیزه ساوه نیز از مدل‌‌های لوله گالوانیزه می‌باشد.

در انجام عملیات گالوانیزه کردن معمولا از روش های متفاوتی استفاده می شود. رایج ترین روش عملیات گالوانیزه کردن روش غوطه ور سازی گرم لوله های فولادی می باشد. در گالوانیزه کردن به این روش ابتدا لوله های فولادی را با توجه به استاندارد های موجود برای انجام پروسه گالوانیزاسیون آماده می کنند. با این کار پوشش های مورد نظر بهتر توسط لوله‌ها جذب می شوند و عملیات گالوانیزاسیون بهتر و با کیفیت بیشتر صورت می‌پذیرد.

یکی از بزرگ ترین معایب لوله های گالوانیزه، پوسته پوسته شدن فلز روی پوشانده شده در داخل این لوله‌ها است. این پوسته پوسته شدن می‌تواند موجب مسدود شدن جریان گاز شود؛ به همین دلیل است که از این لوله ها در خطوط گازرسانی استفاده نمی‌شود. کنده شدن این پوشش روی می تواند موجب از هم پاشیدگی لوله گالوانیزه شود.

لوله‌های فولادی و لوله فلزی گالوانیزه دو نوع متداول از لوله‌های مورد استفاده برای حمل مایعات و گازها هستند، ضمن شباهت‌هایی که با هم دارند، بسیار با هم متفاوت هستند. به طور معمول هر دوی این لوله‌ها از فولاد تهیه می‌شوند، اما لوله‌های گالوانیزه طی فرآیند گالوانیزاسیون قرار می‌گیرند و سطح لوله به وسیله فلز روی پوشش داده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه معمولاً گران‌تر از لوله‌های فولادی هستند که فرایند گالوانیزه شدن را طی نکرده‌اند. همچنین برخی دیگر از تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه به شرح زیر می‌باشد.

  • در ساختار لوله گالوانیزه از ورق فولاد استفاده می‌شود ولی در ساختار لوله سیاه از شمش فولاد استفاده می‌شود.
  • یکی دیگیر از تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه در تحمل دمایی این دو محصول می‌باشدکه لوله فولادی تحمل دمای بالاتری را دارد.
  • لوله های گالوانیزه با ایجاد جوش ساخته می‌شود ولی این روند در ساخت لوله های سیاه دیده نمی‌شود که می‌توان به عنوان یکی دیگر از تفاوت های لوله فولادی و لوله گالوانیزه اشاره کرد.
  • لوله گالوانیزه معمولا مورد استفاده در فعالیت‌های ساده‌تر که نیاز به مقاومت بالایی نیست استفاده می‌شود بر عکس لوله های سیاه که از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • یکی از تفاوت های لوله سیاه و لوه گالوانیزه که خیلی مورد توجه می‌باشد تفاوت در قیمت می‌باشد که لوله های گلوانیزه از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *