لوله مانیسمان

تفاوت لوله درزدار و بدون درز

لوله های درزدار و لوله های بدون درز که با نام دیگر مانیسمان نیز شناخته می‌شود؛ جزء اصلی ترین دسته‌های لوله فولادی می‌باشد. لوله‌های فولادی از نوع درزدار و بدون درز هر دو از پر کاربرد ترین قطعه های فولادی هستند که در صنایع مختلف برحسب نیاز به کار گرفته می‌شود اما این لوله‌ها از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی تفاوت لوله درزدار و بدون درز خواهیم پرداخت.

جهت شناخت لوله مانیسمان صفحه لوله مانیسمان  را مشاهده نمایید.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز به لحاظ کاربرد

لوله های درزدار و بدون درز برحسب نوع ساخت که در ادامه توضیح داده خواهد شد در صنایع مختلفی کاربرد دارند، لوله های بدون درز بیشتر در موارد ذیل کاربرد دارند:

  1. مناسب برای خطوط فشار قوی، خطوط هیدرولیک، خطوط نفت و گاز، خطوط صنایع دارویی و غذایی
  2. مناسب برای مبدل‌های حرارتی و گرمایی
  3. مناسب برای خط‌های استخراج و انتقال نفت و گاز
  4. مناسب برای صنایع پالایشگاهی و شرکت‌های پتروشیمی
  5. مناسب برای کابل‌های فشار قوی برق و نیروگاه‌های انرژی

لوله‌های درزدار با توجه به اینکه مقرون به صرفه هستند و سریع تر از لوله‌های بدون درز تولید می‌شود، دارای کاربردهای عام‌تری است که به شرح زیر می‌باشد:

  1. مناسب برای لوله کشی شوفاژ و آبگرمکن
  2. مناسب برای لوله کشی فاضلاب
  3. مناسب برای صنعت کشتی سازی
  4. مناسب برای حصار و حفاظ و داربست

تفاوت لوله درزدار و بدون درز به لحاظ روش تولید

لوله‌های بدون درز و درزدار، با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و این روش ها جزء عمده ترین تفاوت لوله ها به شمار می‌رود.  برای تولید لوله بدون درز یا به اصطلاح مانیسمان از جوش استفاده نمی‌شود، و برای تولید این دسته لوله از قطعه شمش استفاده شده و پس از حرارت دهی و انجام فرآیند تولید به لوله بدون درز تبدیل می‌شود به همین دلیل این لوله، نام بدون درز گرفته است. اما لوله درزدار همانطور که از نامش پیداست در فرآیند تولید این لوله پس از برش ورق آهنی، برای اتصال از خطوط جوش استفاده می‌شود. مقاومت لوله‌های بدون درز به دلیل عدم وجود خط جوش در تولید این لوله‌ها بیشتر می‌باشد.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز به لحاظ مواد اولیه

به صورت کلی مواد اولیه به کار رفته در تولید لوله‌های بدون درز نسبت به لوله های درزدار بهتر می‌باشد. برای تولید لوله درزدار ورق یا تسمه فولادی به کارگرفته می‌شود، اما برای تولید لوله‌ی بدون درز از شمش فولادی استفاده می‌کنند.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز به لحاظ قیمت

قیمت لوله‌های درزدار و لوله‌های بدون درز (مانیسمان) با توجه به سایز و ضخامت لوله‌ها محاسبه می‌شود. اما به صورت کلی همانطور که در قسمت روش تولید بیان شد، به دلیل هزینه بر و طولانی تر بودن فرآیند تولید لوله های درزدار (مانیسمان) قیمت لوله‌های بدون درز به نسبت لوله‌های درزدار بیشتر است.

برای آگاهی از قیمت این دو لوله و مقایسه آنها به جدول لوله های درزدار و لوله های بدون درز (مانیسمان) سپندار لوله مراجعه کنید و یا با شماره ۶-۰۲۱۶۶۳۱۶۶۸۵ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *