Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home2/sepanda4/domains/sepandarlooleh.com/public_html/wp-content/plugins/woodatatable1/woodatatable.php:823) in /home2/sepanda4/domains/sepandarlooleh.com/public_html/wp-includes/feed-rss2.php on line 8 لوله گالوانیزه – سپندار لوله https://sepandarlooleh.com سپندار لوله | فروش انواع لوله گالوانیزه، مانیسمان، تست و گازی و لوله API Sun, 31 Dec 2023 05:57:07 +0000 fa-IR hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5.2 https://sepandarlooleh.com/wp-content/uploads/2022/11/cropped-main-logo-32x32.png لوله گالوانیزه – سپندار لوله https://sepandarlooleh.com 32 32 تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه https://sepandarlooleh.com/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-2/ https://sepandarlooleh.com/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-2/#respond Sun, 31 Dec 2023 05:56:41 +0000 https://sepandarlooleh.com/?p=6813 امروزه جهت تأمین گاز و آب مصرفی مورد نیاز ساختمان ها و منازل مسکونی از لوله سیاه و لوله گالوانیزه استفاده می‌شود، ما در زندگی روزمره برای پخت و پز یا گرامایش مورد نیاز منازلمان به گاز و همچنین برای زنده ماندن و زندگی کردن به آب آشامیدنی نیاز داریم و به همین منظور جهت دستیابی به آب و گاز مورد نیاز از لوله ها استفاده می‌کنیم. در نتیجه می‌توان لوله ها را یکی از مهم‌ترین تجهیزات در انتقال سیالات دانست. لوله های گالوانیزه و لوله های سیاه یکی از پرکاربردترین موارد برای انتقال سیالات می‌باشد، که تفاوت‌هایی را با یک دیگر دارند که در ادامه به بیان تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می‌شود جهت اطلاع از قیمت روز و همچنین نحوه خرید این محصول به صفحه خرید لوله گالوانیزه مراجعه کنید.

لوله سیاه

لوله سیاه که در بازار به اسم لوله فولادی نیز شناخته می‌شوند جهت انتقال آب و گاز از منبع اولیه به مصرف کننده نهایی کاربرد دارد همچنین به منظور تامین گاز مصرفی در خانه ها، منازل مسکونی، آپارتمان ها و ساختمان ها لوله سیاه، کاربرد دارد. لوله سیاه مانیسمان به دلیل مقاومت بالایش در برابر گرما و فشار، در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی ها کاربرد فراوان دارد. لوله فولادی یا لوله سیاه می‌تواند به وسیله جوشکاری رزوه یا فلنج به یک لوله فولادی دیگر متصل شود. عموما لوله های سیاه در خطوط انتقال گاز کاربرد دارند و در اکثر کاربردها به غیر از انتقال آب های آشامیدنی، می‌توانند جایگزین مناسبی برای لوله ها گالوانیزه باشند.همچنین در مبدل های حرارتی، گرمایش و سرمایش آب نیازمند استفاده از لوله های سیاه است. البته براساس نوع کیفیت و ابعاد لوله سیاه بعنوان لوله داربست نیز به کار می‌رود.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یک نوع لوله سیاه یا لوله فولادی است که توسط فلز روی سطح آن پوشش داده شده است. این فلز روی باعث افزایش عمر لوله می‌شود. از طرفی دیگر پوشش گالوانیزه باعث افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوبات معدنی می‌شود. لوله های گالوانیزه یک جز اساسی در خطوط انتقال آب آشامیدنی می‌باشند. همچنین لوله گاوانیزه سپنتا و لوله گالوانیزه ساوه نیز از مدل‌‌های لوله گالوانیزه می‌باشد.

در انجام عملیات گالوانیزه کردن معمولا از روش های متفاوتی استفاده می شود. رایج ترین روش عملیات گالوانیزه کردن روش غوطه ور سازی گرم لوله های فولادی می باشد. در گالوانیزه کردن به این روش ابتدا لوله های فولادی را با توجه به استاندارد های موجود برای انجام پروسه گالوانیزاسیون آماده می کنند. با این کار پوشش های مورد نظر بهتر توسط لوله‌ها جذب می شوند و عملیات گالوانیزاسیون بهتر و با کیفیت بیشتر صورت می‌پذیرد.

یکی از بزرگ ترین معایب لوله های گالوانیزه، پوسته پوسته شدن فلز روی پوشانده شده در داخل این لوله‌ها است. این پوسته پوسته شدن می‌تواند موجب مسدود شدن جریان گاز شود؛ به همین دلیل است که از این لوله ها در خطوط گازرسانی استفاده نمی‌شود. کنده شدن این پوشش روی می تواند موجب از هم پاشیدگی لوله گالوانیزه شود.

لوله‌های فولادی و لوله فلزی گالوانیزه دو نوع متداول از لوله‌های مورد استفاده برای حمل مایعات و گازها هستند، ضمن شباهت‌هایی که با هم دارند، بسیار با هم متفاوت هستند. به طور معمول هر دوی این لوله‌ها از فولاد تهیه می‌شوند، اما لوله‌های گالوانیزه طی فرآیند گالوانیزاسیون قرار می‌گیرند و سطح لوله به وسیله فلز روی پوشش داده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه معمولاً گران‌تر از لوله‌های فولادی هستند که فرایند گالوانیزه شدن را طی نکرده‌اند. همچنین برخی دیگر از تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه به شرح زیر می‌باشد.

  • در ساختار لوله گالوانیزه از ورق فولاد استفاده می‌شود ولی در ساختار لوله سیاه از شمش فولاد استفاده می‌شود.
  • یکی دیگیر از تفاوت های لوله سیاه و لوله گالوانیزه در تحمل دمایی این دو محصول می‌باشدکه لوله فولادی تحمل دمای بالاتری را دارد.
  • لوله های گالوانیزه با ایجاد جوش ساخته می‌شود ولی این روند در ساخت لوله های سیاه دیده نمی‌شود که می‌توان به عنوان یکی دیگر از تفاوت های لوله فولادی و لوله گالوانیزه اشاره کرد.
  • لوله گالوانیزه معمولا مورد استفاده در فعالیت‌های ساده‌تر که نیاز به مقاومت بالایی نیست استفاده می‌شود بر عکس لوله های سیاه که از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • یکی از تفاوت های لوله سیاه و لوه گالوانیزه که خیلی مورد توجه می‌باشد تفاوت در قیمت می‌باشد که لوله های گلوانیزه از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.
]]>
https://sepandarlooleh.com/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-2/feed/ 0
انواع لوله گالوانیزه https://sepandarlooleh.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-2/ https://sepandarlooleh.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-2/#respond Sun, 31 Dec 2023 05:30:41 +0000 https://sepandarlooleh.com/?p=6814 لوله‌های گالوانیزه در بازار بیشتر به اسم لوله آهنی سفید شناخته می‌شود همچنین لوله‌های گالوانیزه معمولاً در دو نوع گالوانیزه آهنی و گالوانیزه فولادی تولید می‌شود. لوله‌های فولادی گالوانیزه نسب به لوله گالوانیزه آهنی سبک‌تر می‌باشد و بیشتر در تهویه از آن استفاده می‌شود. همچنین این نوع لوله ها در قطرها و ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شوند که انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی انواع لوله گالوانیزه و بیان ویژگی‌های هر یک خواهیم پرداخت.

لوله‌ای که باروی مذاب پوشش داده می‌شود را لوله گالوانیزه می‌گویند. جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه‌های درز جوش به هم جوش داده می‌شود. سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می‌برند که عموماً در دو مدل تولید می‌گردد که به شرح زیر می‌باشند.

جهت اطلاع از آخرین قیمت، خرید و همچنین محصولات این برند صفحه لوله گالوانیزه را مشاهده کنید.

لوله گالوانیزه سپنتا

لوله های گالوانیزه سپنتا تنها به روش گرم، گالوانیزه می‌گردند. لوله سپنتا به دو مدل سبک و سنگین دسته بندی می‌گردند و طبق استاندارد جهانی طول تمام لوله های گالوانیزه سپنتا ۶ متر می‌باشند. لوله گالوانیزه سپنتا محصولی مناسب برای انتقال آبرسانی و لوله‌کشی آب گرم و سرد ساختمان استفاده می‌شوند.

جهت اطلاع از آخرین قیمت، خرید و همچنین ضخامت های این محصول مقاله خرید لوله گالوانیزه سپنتا را مطالعه کنید.

لوله گالوانیزه ساوه

لوله های گالوانیزه ساوه از لوله سیاه درزدار و به‌صورت گالوانیزه گرم تولید می‌شوند و همچنین به دلیل پوشش گالوانیزه آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی در محیط‌های مرطوب و اسیدی مقاوم است. لوله های آب تولید شده توسط این شرکت در منازل و آبرسانی ساختمان کاربرد زیادی دارد و در سه کلاس متوسط، سنگین و فوق سنگین و در سایز ۲,۱ تا ۶ اینچ و به روش جوش القایی فرکانس بالا تولید می‌شوند.

جهت اطلاع از آخرین قیمت، خرید و همچنین ضخامت های این محصول مقاله قیمت لوله گالوانیزه ساوه را مطالعه کنید.

انواع لوله گالوانیزه بر اساس وزن

همانطور که در قبل گفتیم لوله گالوانیزه بر اساس وزن ساخت به چهار  دسته  سبک، متوسط ، سنگین و فوق سنگین تقسیم می‌شود، که لوله سبک بر اساس ضخامت و وزن خود دسته بندی شده و از لحاظ قیمت، پایین‌تر از مدل های دیگر می باشد. برای توصیف این لوله ها نمی‌توان از واژه سبک استفاده کرد، زیرا امکان گیج شدن خریدار وجود دارد. به همین دلیل باید وزن و ضخامت دقیق این لوله ها محاسبه و درج شود. همچنین نوع دیگری از لوله های گالوانیزه، لوله سنگین می باشد که وزن آن نسبت به نوع متوسط و سبک بالاتر بوده و قیمت بیشتری نیز دارد. این لوله ها مقاومت بیشتری نیز در برابر عوامل مختلف دارند.

انواع لوله گالوانیزه از نظر کاربرد

همانطور که در بالا اشاره کردیم لوله گالوانیزه در صنایع ساختمانی، آب آشامیدنی و مواردی از قبیل آن نقش مهمی دارد و در انواع مختلفی ساخته و روانه بازار شده است که در ادامه هریک را به صورت جداگانه نام خواهیم برد.

لوله گالوانیزه چاه آب

لوله گالوانیزه چاه آب از انواع لوله‌های پرمصرف و پرکاربرد در صنایع آبرسانی ساختمانی و کشاورزی می‌باشد و به دلیل قیمت مناسب وزن پایین‌تر نسبت به لوله بدون درز و همچنین تنوع در ضخامت و وزن‌های متفاوت از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشد. لوله‌های گالوانیزه چاه آب درگروه پرکاربردترین ابزارآلات لازم جهت حفاری است که جنس این لوله‌ها معمولاً از فلزاتی ساخته می‌شود که مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی دارند.

مزایای لوله گالوانیزه چاه آب

  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • هزینه پایین
  • جلوگیری از میزان افت دبی
  • جلوگیری از ریزش شن گل‌ولای و ماسه به درون چاه

انواع لوله گالوانیزه چاه آب

  • لوله گالوانیزه چاه آب کشاورزی
  • لوله گالوانیزه چاه آب ساختمانی
  • لوله گالوانیزه چاه آب سنگین

لوله گالوانیزه برق

لوله‌های گالوانیزه برق در متراژها و ضخامت‌های متفاوت تولید و موجود می‌باشد و لوله گالوانیزه برق مرغوبیت بالایی داشته و به بهترین نحو پوشش دهی و روکش گالوانیزه شده‌اند؛ این لوله‌ها مصارف گسترده و متنوعی داشته و برای سازه‌های فلزی، دکل‌های مخابراتی، در صنعت گاز، نفت و پتروشیمی، کابل‌های برق، در صنایع کشاورزی و آبرسانی، در تصفیه‌خانه‌ها و نیروگاه‌های برق و آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساخت لوله‌های گالوانیزه برق با استفاده از ورق آهن سفید نورد داده شده انجام می‌شود. درزهای موجود در لوله گالوانیزه برق که هنگام ساخت آن و رول کردن ورق آهن ایجاد می‌شود را نیز با دستگاه‌های درز جوش به هم جوش داده می‌شوند بعد از این مرحله لوله گالوانیزه برق را به یک حوضچه حاوی روی مذاب منتقل و آبکاری گالوانیزه می‌کنند.

لوله گالوانیزه کمان گلخانه

لوله گالوانیزه کمان گلخانه‌ای از لوله‌های پرمصرف در ساخت سازه‌های گلخانه به‌خصوص گلخانه‌های صنعتی و کشاورزی می‌باشد.

ضخامت لوله‌های گالوانیزه بکار رفته برای کمان گلخانه ۲، ۲,۵ و ۳ میلی‌متر ولوله‌های ۲,۵ میلی‌متری برای سازه سقف و ضخامت ۲,۸ میلی‌متر و ۳ میلی‌متر برای ستون‌های سازه استفاده می‌شود.

لوله‌های کمان گلخانه در اکثر مواقع با روش گالوانیزاسیون گرم، گالوانیزه می‌شود. این لوله‌ها را از طریق رول کردن ورق‌های فولادی و همچنین استفاده از درز جوش برای اتصال دو لبه ورق به وجود می‌آید. اما پیش از استفاده از ورقه‌های فولادی برای رول کردن، آن‌ها را در حوضچه مذاب فلز روی غوطه ‌ور می‌کنند.

لوله گالوانیزه سازه گلخانه

لوله گالوانیزه سازه گلخانه از لوله سیاه تولید می‌شود، پس از رول کردن ورق و جوش دادن درز‌ها تولید و ساخته می‌شود. پس از تولید و تمیزکاری سازه گلخانه‌ای جهت گالوانیزه به درون حمام مذاب روی منتقل گردیده و غرق در روی مذاب می‌شود پس از گذشت زمانی معین در محلول از آن خارج شده و لوله گالوانیزه سازه گلخانه و با مقدار پوشش به اندازه حداقل ۷۰ میکرون آماده جهت بسته بندی و فروش می‌باشد. لوله گالوانیزه سازه گلخانه در سایزهای ۱,۲ الی ۶ اینچ تولید می‌گردد بسته بندی لوله گالوانیزه گلخانه به‌صورت بند یل بوده و بر اساس وزن هر بندیل قیمت گذاری و فروخته می‌شود.

انواع لوله گالوانیزه سازه گلخانه

  • لوله گالوانیزه سازه گلخانه سبک
  • لوله گالوانیزه سازه گلخانه کشاورزی
  • لوله گالوانیزه سازه گلخانه صنعتی
  • لوله گالوانیزه سازه گلخانه سنگین

لوله گالوانیزه قالی‌شویی

از لوله‌های گالوانیزه قالی‌شویی همانطور که از اسمشان پیداست برای استفاده در قالی‌شویی هستند و برای آویزان کردن فرش‌ها در گرم‌خانه استفاده می‌شود. لوله گالوانیزه قالی‌شویی از فلز آهن سفید نورد شده است که درز آن به‌وسیله دستگاه‌های درز جوش، به یک دیگر جوش داده می‌شود و سپس لوله را آبکاری روی می‌کنند. لوله گالوانیزه قالی‌شویی معمولاً به دو صورت سبک و متوسط از نظر وزن و ضخامت تولید و عرضه می‌گردد. در طی فرایند تولید لوله گالوانیزه قالی‌شویی پس از عملیات تست هیدرو استاتیک به روش آبکاری گرم داخل و خارج آن گالوانیزه شده و بعد دو سر آن‌ها رزوه می‌شود.

لوله گالوانیزه حصار

لوله گالوانیزه حصار با استفاده از مفتول‌های فلزی از جنس گالوانیزه گرم یا فولاد ضدزنگ با روزنه‌های درون آن ساخته و تولید می‌شوند. از ویژگی‌های یک لوله گالوانیزه حصاری خوب و با کیفیت می‌توان به مواردی همچون یک محافظ دارای مقاومت و استحکام طولانی و نصب آسان و ایجاد امنیت بالا اشاره کرد.

مرزبندی و ایجاد مانع به‌وسیله این لوله‌ها یکی از راه کارهای محافظتی می‌باشد. همین عوامل سبب شده که روز به روز شاهد افزایش تقاضای تولید لوله گالوانیزه حصاری به دلیل بهبود ظاهر این لوله‌ها و نمای زیبا و ارزنده شدن املاک باشیم.

لوله گالوانیزه فنس

لوله گالوانیزه فنس نیز یکی دیگر از انواع لوله‌های پر مصرف در صنایع مختلف حصارکشی و فنس کشی بوده و به دلیل مقاومت بیشتر در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی نسبت به گالوانیزه سرد و همچنین تولید در انواع ضخامت و وزن‌های متفاوت از محبوبیت و استفاده بیشتری برخوردار می‌باشد.

لوله گالوانیزه فنس نیز ازلحاظ سیم بندی، انواع لوله‌های سبک نیمه سنگین و سنگین از نظر وزن و ضخامت دسته بندی می‌گردد. بسته بندی این لوله‌ها نیز به‌صورت بندیل بوده و مبنای فروش بر اساس وزن هر بندیل می‌باشد. در حصار کشی و ساخت پایه‌ی فنس‌ها به جهت ایجاد محدوده حفاظتی، از لوله گالوانیزه فنس استفاده می‌شود. این لوله‌ها با مقاومت خوبی که در برابر پوسیدگی و اکسید آهن از خود نشان می‌دهند، می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای این منظور باشند.

لوله گالوانیزه فنس در مقایسه با سایر گزینه‌های قابل استفاده ارزان‌تر، سبک‌تر و بادوام طولانی مدت تر است و امکان جا به جایی و تغییر در ساختار و شکل حصار با استفاده از آن به‌راحتی و کمترین هزینه امکان پذیر خواهد بود.

لوله گالوانیزه پایه فنس

لوله گالوانیزه پایه فنس به صورت تک شاخ یا جفت شاخ تولید می‌شوند و روی هر شاخک ۳ عدد سوراخ ۶ میلی متری جهت نصب سیم خاردار و در پایین این پایه‌ها یک صفحه به ضخامت ۲ میلی‌متر جهت قرار گرفتن در بتن به منظور محکم شدن متصل شده است.

سر هر پایه لوله گالوانیزه پایه فنس توسط کپ فلزی جوش‌خورده مسدود شده تا از ورود آب و خوردگی جلوگیری شود. لوله گالوانیزه پایه فنس در رنگ بندی‌های متنوع تولید و ساخته می‌شود می‌باشد.

]]>
https://sepandarlooleh.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-2/feed/ 0
لوله گالوانیزه چیست https://sepandarlooleh.com/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-2/ https://sepandarlooleh.com/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-2/#respond Tue, 18 Apr 2023 10:27:41 +0000 https://sepandarlooleh.com/?p=6815 در صنعت لوله با انواع مختلفی از لوله ها برخورد داریم که هر یک بسته به نیازی تولید می شود. یکی از پرکاربردترین لوله های فلزی لوله گالوانیزه میباشد، که برای مصارف آبرسانی مخصوصا آب آشامیدنی، گلخانه، چاه آب و لوله کشی شوفاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد مهم ترین موضوعی که ذهن خریداران را به خود مشغول می کند این سؤال می‌باشد که لوله گالوانیزه چیست که در ادامه به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

لوله گالوانیزه به لوله هایی گفته میشود که توسط الیه محافظی از جنس روی پوشش داده می شوند و دربرابر عوامل محیطی و همچنین رطوبت و زنگ زدگی مقاومت پیدا میکند. این لوله با رعایت استاندارهای DIN2445 و DIN2440 تولید می‌شوند.

فرایند ساخت لوله گالوانیزه

در انجام عملیات گالوانیزه کردن معمولا از روش های متفاوتی استفاده می‌شود. رایج‌ترین روش گالوانیزه کردن، روش غوطه ورسازی لوله‌های فولادی می‌باشد. در گالوانیزه کردن به این روش ابتدا لوله های فولادی را با توجه به استانداردهای موجود برای انجام پروسه گالوانیزاسیون آماده می‌کنند. با این کار پوشش های مورد نظر بهتر توسط لوله ها جذب می شوند و عملیات گالوانیزاسیون بهتر و با کیفیت بیشتر صورت می‌پذیرد.

همچنین پیشنهاد میشود جهت اطلاع از قیمت و همچنین نحوه خرید این محصول به صفحه قیمت لوله گالوانیزه مراجعه کنید.

در قسمت اول لوله های فولادی را چربی زدایی می‌کنند و در قسمت بعدی سطح لوله‌ها را از زنگ زدگی‌ها پاک می کنند. سپس لوله‌ها را به درون محلول فالکس وارد میکنند. این محلول باعث می‌شود مواد پوشش دهنده بهتر جذب لوله های فولادی شود. لوله های فولادی بعد از این که به محلول فالکس آغشته می‌شوند وارد دستگاه گالوانیزسیون میشوند و در درون کوره‌های مخصوص تا دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بینند. پس از خشک شدن سطح لوله ها، آن ها را وارد حمام روی می‌کنند و مدت یک دقیقه آنها را در دمای ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار می دهند.

سپس سریعا لوله های آغشته شده به فلز روی را از حمام روی خارج می‌کنند. بعد از خارج کردن لوله‌ها، فلز اضافی موجود بر روی لوله، توسط بخار و دمش هوا پاک می‌شوند. سپس سریعا لوله را در داخل آب سرد فرو می‌برند که با این کار از تشکیل آلیاژی از فلز آهن و روی، بر روی سطح لوله ها جلوگیری می‌شود.

انواع گالوانیزاسیون

گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های محافظت فلزات در محیط‌های خوردنده است. طی این فرآیند که نوعی حفاظت گالوانیکی است، فلز پایه به منظور مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به طور کامل با لایه‌ای از فلز روی پوشانده می‌شود که برای این منظور می توان فولاد را در حمام مذاب روی غوطه ور کرد.

علت استفاده از فلز روی در این فرآیند خاصیت حفاظت کاتدی این فلز است، خاصیتی که در آن کاتد جایگزین آند می‌شود و با ایجاد یک سطح هم پتانسیل و مثبت در کلیه مناطق سطح فلز، از ورود یون‌های فولاد به محیط اطراف جلوگیری به عمل می آید و جریان خوردگی متوقف می شود. هر چه ضخامت فلز روی بیشتر باشد، میزان مقاومت پوشش و درنتیجه مقاومت فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر می‌شود. همچنین عمل گالوانیزاسیون کردن لوله به دو روش انجام می‌شود که در ادامه نام خواهیم برد.

لوله گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزاسیون سرد که مبتنی بر فرایند الکترولیز است و به آن الکتروگالوانیزاسیون نیز می‌گویند، محلولی شامل آب و نمک روی، یا نمک روی و محلول اسیدی را به عنوان الکترولیت روی فلز پایه یا مادر اسپری می‌کنند تا لایه‌ای حدودا به ضخامت ۲۵ میکرون روی سطح فلز را بپوشاند. به طور معمول فلزاتی که به روش گالوانیزاسیون سرد محافظت می‌شوند ظاهری شکیل، براق و یکنواخت دارند.

لوله گالوانیزه گرم

این روش نسبت به روش سرد، رایجتر می‌باشد. در روش گالوانیزاسیون گرم، لوله ها با استفاده از روی مذاب پوشانده می‌شوند و در نهایت سطحی براق ایجاد می‌شود. در این روش در ابتدا لوله ها باید بر اساس استانداردهای مجاز به محل آماده‌سازی منتقل شوند. برای جذب هرچه بهتر روی، هرگونه چربی باید از روی آن‌ها پاک شود و زنگ آهن نیز از روی آن‌ها پاک شود.

پس از انجام این مرحله لوله ها به ماده فالکس ( ماده ای است که برای تمیزکاری شیمیایی سطوح و جلوگیری از پاک کردن اکسایش در منطقه جوش به کار می‌رود ) آغشته شده و وارد دستگاه گالوانیزه می‌شود و در کوره‌های مخصوص، دمای آنها به ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پس از آن که سطح لوله ها خشک شد، به حمام فلز روی وارد می‌شوند. مدت زمان قرار گیری در این حمام یک دقیقه و در دمای ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

جهت مشاهده ضخامت، قیمت و خرید به صفحه خرید لوله گالوانیزه سپنتا مراجعه کنید.

پس از این که لوله های از حمام روی خارج شدند، روی اضافه به جای مانده بر روی سطح خارجی و داخلی توسط بخار و فشار هوا پاک می‌شود و بلافاصله به داخل آب سرد فرو می‌روند.

از مزیت‌های این روش میتوان به استحکام بیشتر آنها نسبت به روش سرد و سهولت در اجرای آن اشاره کرد. میزان روی مصرفی در این روش نسبت به روش سرد بسیار بیشتر می‌باشد. همچنین لوله گالوانیزه ساوه و سپنتا نیز به این روش گالوانیزه می‌شوند.

جهت مشاهده ضخامت، قیمت و خرید به صفحه لوله گالوانیزه ساوه مراجعه کنید.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

با توجه به تعاریف و نکات گفته شده می‌توان گفت که تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد را می توان بر اساس رنگ آنها تشخیص داد؛ به این معنی که لوله گالوانیزه گرم به دلیل عملیات شیمیایی متحمل شده در زمان آبکاری در دمای بالا براق تر از لوله گالوانیزه سرد است.

در لوله های گالوانیزه سرد میزان براق بودن لوله به ضخامت و ورق لوله بستگی دارد؛ مثال لوله‌هایی با ضخامت ۱ و ۱,۵ میلی‌متر که اصطلاحا با نام لوله مبلی شناخته می‌شوند براق تر از لوله های با ضخامت بالا هستند و دلیل آن هم این است که از ورق های براق‌تری ساخته شده‌اند.

دیگر تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد این است که معمولا لوله‌های گالوانیزه گرم به صورت دو سر رزوه تولید می‌شوند درحالی که لوله گالوانیزه سرد بدون رزوه است، البته می‌توان آن‌ها را نیز رزوه دار کرد. همچنین از لوله گالوانیزه سرد برای تولید نیپل دو سر دنده هم استفاده می‌شود.

مزیت‌های گالوانیزاسیون گرم نسبت به گالوانیزاسیون سرد استحکام بیشتر، هزینه کمتر و راحت تر بودن انجام آن است همچنین در گالوانیزاسیون گرم میزان فلز روی مصرفی آن نسبت به روش سرد بیشتر است. به طورکلی گالوانیزاسیون برای پوشش نسبت به سایر روش ها مانند رنگ آمیزی لوله ها ، نیروی انسانی و هزینه کمتری میخواهد به همین دلیل دارای محبوبیت بیشتری نسبت به سایر روش ها است.

]]>
https://sepandarlooleh.com/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-2/feed/ 0